zaterdag 21 maart 2020
Liesbeth schrijft de komende periode een aantal columns voor Voeding Nu.
Ze deelt deze graag met jullie via deze weg. De eerste gaat over de invloed op de praktijkvoering van Prima Voeding. Later volgen er nog een aantal over wat we klanten momenteel adviseren rondom voeding en beweging. Lees je mee?
Corona en de diëtistenpraktijk
Liesbeth Smit-Verbruggen: Social distancing raakte me meteen
Donderdagmiddag kwam het bericht van verscherpte maatregelen rondom het coronavirus. Er werd gesproken over heel veel, maar vooral de term social distancing raakte me. Meteen spookte er van alles door mijn hoofd. Hoe ga ik dit aanpakken, in mijn praktijk en thuis?
Ik ben Liesbeth Smit-Verbruggen, eigenaar en diëtist van diëtistenpraktijk Prima Voeding in Den Haag en omgeving. In mijn praktijk heb ik 2 diëtisten in loondienst en een stagiaire. Daarnaast heb ik een gezin met 3 kinderen (5,7 en 9 jaar) en zitten we midden in een verbouwing.
RIVM adviezen
We waren eerder al gestart met geen handen geven en het opvolgen van de adviezen rondom hygiëne van het RIVM. Donderdagavond meteen via whatsapp een briefing gedaan met alle diëtisten en de stagiaire om te brainstormen wat dit voor ons werk betekent. Op vrijdag zijn we op locatie geweest voor onze spreekuren en hadden we nog meer aandacht voor alle adviezen. Klanten hadden volop begrip dat we met ze overlegden of ze wel of niet op onze weegschaal wilden meten hoe de lichaamssamenstelling was, omdat je daarbij een schoongemaakt handvat vast moet houden. En de huisbezoeken zetten we om naar telefonische consulten.
Maar gedurende het weekend, met veel nieuwe berichten en uiteindelijk het bericht dat ook scholen gesloten zouden worden, knaagde het aan me dat we wel contacten met mensen bleven hebben op onze locaties waar we soms wel tot 18 mensen per dag zien. En het meeste impact voor mij had nog wel het filmpje flatten the curve. Ik besloot dat ik mijn (vaak ook kwetsbare) klanten en mijn medewerkers wilde beschermen en we via beeldbellen en telefonische consulten onze klanten verder zouden gaan coachen tot 6 april.
Veel begrip
Op zondagmiddag begon ik met mensen bellen, omdat de eerste klant maandagochtend om 8 uur op de stoep zou staan. Ik ontving alleen maar begrip. Een enkeling wil toch graag verzetten, omdat we niet de weegschaal kunnen gebruiken tijdens deze manier van werken. Dat begrip blijft ook de rest van deze week heel groot. Doordat we klanten op tijd informeren, krijgen we weinig vragen en afmeldingen.
Hoe spannend was het toch maandag. Hoe zou het zijn om op deze manier spreekuur te doen. En ik had natuurlijk ineens ook de extra taak van onderwijsassistent gekregen met mijn 3 kinderen thuis, wat wel enige aanpassing vergde. We begonnen de dag met een Skypecall met alle diëtisten en de stagiaire, terwijl mijn kinderen een half uurtje op de tablet mochten. Inmiddels had ik de verwijzers waar we mee samenwerken al geïnformeerd en de meeste klanten kunnen bereiken. We legden nog wat actiepunten vast en iedereen ging aan het werk. En ik een dagschema maken met mijn kinderen. Maandag is mijn vrije dag.
Op de rit
Gedurende de dag bleek dat het bellen goed en fijn werkte. Soms is het fijn om iemand in beeld te zien om zo ook de non-verbale signalen op te pikken. Dat mis ik toch wel nu, maar op een goede manier Motivational Interviewing inzetten helpt ook.
Op deze manier helpen we wel onze huidige klanten, maar nieuwe aanmeldingen zijn er 75% minder dan normaal. En alle voorlichtingen in onze agenda’s zijn afgeblazen. Het is een spannende tijd en dat blijft het wellicht voorlopig ook. Maar we denken creatief en volop bezig met nieuwe ideeën. In een volgende column vertel ik jullie graag wat wij klanten adviseren in deze periode.